Kuva Pientilalta joko vuodelta 1934, tai 1935

Kuva Pientilalta joko vuodelta 1934, tai 1935
Kuva Pientilalta joko vuodelta 1934, tai 1935

sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Lada Niva 2121 1.6 -85 ja joukkoliikenteen yhteiskunnalliset vaikutukset.

Asun maalla sellaisessa peräkorvessa, että täällä ei olisi toivoakaan pärjätä ilman moottoriajoneuvoja. Julkisia yhteyksiä ei käytännössä ole kuin koulupäivisin ja silloinkin aivan liian vähän. Maaseudun palvelut ajetaan alas vähän kerrassaan ja maalaisille sanotaan, että ei siellä ole pakko asua. Muuttakaa kaupunkin. Se on sitä nykyaikaa se...

Mielestäni maaseudun asukkaille tulisi voida tarjota edes jonkinlaiset peruspalvelut. Valitettavasti näistäkin on paljon tingitty. Kunnalliset palvelut heikkenevät kuntaliitosten vuoksi usein juuri liitoskunnissa. Samaan aikaan "pääkunnassa" saatetaan tehdä mittavia rakennusprojekteja esimerkiksi kunnan/ kaupungintalojen suhteen. Tasa- arvo ei toteudu. Joskin vanha totuus on aina ollut se, että tasa- arvoisessa yhteiskunnassa toiset nyt vaan ovat muita tasa- arvoisenpia.

Koskapa en siis voi käyttää julkisia yhteyksiä, eivätkä ne sovellu omiin tarpeisiini oikein muutenkaan, olen hankkinut jo aikoja sitten maastoauton. Maastoauton siksi, että minun on päästävä perille kaikissa tunnetuissa keliolosuhteissa. Milloin työt, milloin kalareissut tai opiskeluni ovat johdattaneet minut mitä erikoisimmille poluille ja metsäteille. Nuo kaikki reissut olisivat jääneet siinä muodossaan tekemättä, ellei minulla olisi ollut maastoautoa.

Käytän autoani myös paljon "rekkaveturina". Kiskon sillä milloin minkäkinlaista kuormaa. Olen sillä kuljettanut veneitä, peltotyökoneita, tukkeja, hirsiä, rakennustavaraa ylipäätään ja ennen kaikkea kymmeniä motteja rankaa! Sitä minulla menee paljon, koska minulla on puulämmitys. Talostani löytyy leivin-, pönttö- ja pystyuunit, sekä puuhella ja yläkerrasta Porinmatti. Lisäksi on rantasauna ja vanhan saunan Aitokiuas ja pata, sekä kamiina. Puuta siis palaa paljon. Joten olenkin sitä kuljetellut milloin miltäkin työmaalta Nivallani kotiini.

Rekkaveturi. Suoraan metsätöistä kuorma liiterin eteen.
Tietä ei liiterille varsinaisesti ole.
Auto on jokapäiväsen käyttöauton roolinsa ohella myös harrastusautoni. Olen siihen hankkinut varsinkin aiempina vuosina hyvin paljon alkuperäisiä varaosia Eestistä, eli Virosta. Nyttemmin käytän toisia kanavia, joilla saan osat suoraan Venäjältä. Auto on iältään hyvin lähellä museoajoneuvoille säädettyä kolmenkymmenen vuoden ikärajaa. Aionkin mitä luultavammin museorekisteröidä autoni mahdollisinman pian, kunhan saan sen maalattua...

Periaatteessa kannatan julkisia liikenneyhteyksiä, mutta niiden ongelma ympäristön kannalta on se, että mikäli esimerkiksi linja- auto on lähes tyhjä, saastuttaa se matkustajaa kohden enemmän, kuin yksityisautoilu. Kun taas ajatellaan julkisien yhteyksien yhteiskunnallisia merkityksiä, niin on selvää, että niiden merkitys on suuri. Milläs ne kortittomat ja autottomat mummut täällä mettäkylillä asioilleen kirkolle pääsisivät, jollei julkista liikennettä olisi? Vaikeaa se olisi. Entä pienet koululaiset? Taksilla ehkä, mutta se maksaa ja matkustamisen sosiaalinen vaikutus jää yksinäisellä taksimatkalla pois. Asiassa on siis hyvät ja huonot puolet, kuten elämässä aina. Täytyy vain muistaa, että ei niin huonoa asiaa olekaan, etteikö siinä olisi jotain hyvää. Sama toki toimii toisinkin päin.

Pikkuisen pukkaa huurua pakkasella...



12 kommenttia:

  1. Nivahan on varmasti sulle sopiva auto.Monikäyttöinen. Sama meillä täällä on että kaikki julkiset linkkari vuorot on lopetettu. Koululinkassakin on saanut kulkea ennen keskustaan mutta nyt se on kielletty vaikka linkaan mahtuisi. Syytä ei kukaan tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikoinaan Nivaa markkinoitiin juurikin "monikäyttöautona"! Mainoksissa takapenkit oli käännetty ja peräkotti oli täynnä milloin mitäkin valokuvaajan työkapineita tai sitten auto oli ajettu akseleitaan myöten lumihankeen möyrimään.

      Onpa idioottimaista, että koulubussilla eivät saa matkustaa muut kuin koululaiset! Ah, tätä yhteiskuntamme sääntelyn ihannointia!

      Poista
  2. Hyvän näköinen on ikäisekseen (ootteko melkein saman ikäisiä??) ja varmaan helpompi korjatakin kuin nuoremmat, joista ei tavan tallaaja edes tiedä, mikä on vikana, kun auton tietokone vaan sanoo että huoltoon ja heti.

    Joukkoliikenteestä; meillä on suht samanlainen tilanne, koulupäivinä pääsee koululle ja pois, ja se melkein on siinä. Aiemmin kulki tyhjänä pari vuoroa, nekin on nyt lopetettu. Kun täällä on pakko olla auto, niin ihmiset sitten käyttää sitä, ja samalla vaivalla ajavat sitten kaupunkiin asti, eivätkä kalliiseen kyläkauppaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kun autoa pitää vuodesta toiseen sillä ajatuksella, että sen on oltava aina kunnossa, niin hyvänähän se pysyy. On ollut minulla jo vuodesta 2002. Autoni on luultavasti tehty jo vuonna -84, sillä sen käyttöönottovuosi on -85. Se on siis mahdollisesti jo kolmikymppinen, kun itse en ihan vielä ole niin vanha...

      Tuntuu olevan yleistä näillä korpimailla ja metsäseuduilla, että linjurit on kaikki myyty afrikkaan... Eikä niitä sitten enää maalla näekkään!

      Tuo kyläkauppojen hyljeksintä on toinen ärsyttävä aihe. Se on sellainen loputon kierre: joukkoliikennettä ei ole -> asiakkaat eivät pääse kyläkauppaan mitenkään -> asiakkaat vähenevät -> tarjottavana olevat tavarat vähenevät -> asiakkaat vähenevät lisää -> aukioloaikoja heikennetään -> loputkin asikkaat kyllästyvät huonoon tarjontaan ja heikkoihin aukioloaikoihin -> kukaan ei käy kyläkaupalla -> kauppa menee nurin. Ja jälleen tullaan siihen kysymykseen, joka käsittelee kyläkauppojen sosiaalisia vaikutuksia yhteiskunnassamme...

      Toista se oli vielä kuuskytluvulla, jolloin kyläkauppoja oli vähintään kymmenen kilometrin välein, usein joka kylällä oli oma kauppansa. Ja koulunsa. Ja koulun kirjastonsa. Ja pankin haarakonttori. Ja suutari. Ja ja ja...

      Poista
  3. Joo, Niva tai vanha Cherokee. Ihan parasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loppujen lopuksi vanhat jenkit ja itä- autot ovat hyvin samanlaisia kapineita. Yksinkertaisia, kestäviä ja painavia. Kokoluokka on vain erilainen. Nyt varmaan saan jenkkilotjien harrastajat niskaani tämän kerrottuani...! :D

      Poista
    2. No emmä tiiä, ne jenkkilotjoheebot on jossain rasvaamassa lettiään eikä lukemassa jonku hipin blogia :D

      Mulla oli käyttöautona joitain vuosia sitten -82 vuoden Cherokee. Aina, joka kerta avaimesta käyntiin, kesät talvet. Sama se missä kunnossa se kosla muuten oli - jos bensaa oli, se lähti käyntiin.

      Ja helppo oli löytää stadista lumisina talvina parkkipaikka - pikkuautot ja "citymaasturit" oli hautautuneina lumeen, mutta minä vaan tyynesti köröttelen cherollani johonkin hankikasaan.

      No, tuo jeeppi meni eron myötä ja jos nyt olis auton tarvetta, hankkisin viisiovisen Nivan. (Ja viis ovea ihan vaan siks ku ne on niin cool verrattuna noihin kolmiovisiin ;) )

      Poista
    3. Heheheh...! Vai rasvaamassa lettiään! ;)

      Itsekin tykkään Jeepeistä, vaikka kokemusta niistä ei olekaan.

      Viisiovinen Niva saattaapi olla hitusen vaikea löytää- ellet ulkomailta hae. Suomeenhan niitä ei ole koskaan tuotu. Itse ostaisin mielelläni avolavaisen Nivan, tai sitten dobbel- Nivan, jossa on kaksi riviä penkkejä ja lava perässä.

      Poista
    4. Tuotiin kerran Ahvenanmaalta (eli ulkomailta ;) ) Jeep Comanche, avolava - älyttömän kätevä vehje sekin! - joita oli sillon Suomessa alle parikytä. Femma-nivan hakisin vaikka Laatokan Valamon luostariparkkikselta, siellä niitä oli jonoksi asti...

      Ja mitä auton penkkeihin tulee niin sohva-mallise

      Poista
    5. Oukei! Sitten kun lähdet Vanamoon Nivaa hakemaan (=ostamaan?) niin tuo mulle kans!

      Poista
    6. ....näköjään edellinen kommentti lähtenyt käsistä ja jäänyt kesken, sori. Mut joo, tuon :D

      Poista

Olkaa niin armolliset, että suvaitsette saattaa tietooni eräitä mielipiteitänne ja kysymyksiänne koskien blogiani. :D