Tähän mennessä olemme koulussa opiskelleet traktorilla ajoa, peruuttamista ja peräkärryn, sekä etukauhan ym. kiinnittämistä ja irrottamista. Traktorihommaa oli pari päivää. Ajoonlähtotarkastuksia harjoittelimme jo aiemmin. Ajoonlähtötarkastus tosin oli minulle jo aiemmalta elämältä tuttua puuhaa, sillä olin armeijassa kuorma- autokuskina. Että enköhän sen öljytikun löydä...!
Koulun traktorikalustoa ja yksi lainakone. Itse istun tuossa vaaleassa Valmetissa. |
Ja sitten koulutuksemme pääaiheeseen: eläintenhoitoon! Tähän mennessä meillä on ollut vasta kaksi navettapäivää. Olemme päässeet, tai joku voisi sanoa: joutuneet, lappaamaan paskaa, työntelemään rehuja ammujen naaman ulottuville, tiskaamaan lypsyrättejä ja ämpäreitä, juottamaan vasikoita... Olemme myös karvanneet hiehoja ja vasikoita. Osa niistä oli todella kaamean näköisiä harjoitustemme jäljiltä, mutta kyllä ne viimeiset jo ihan siedettävissä olivat. Itse ehdin karvaamaan ehkä kymmenkunta ammua. Karvaaminen on siis kutakuinkin sama asia, kuin trimmaaminen, tai klippaaminen.
Pääsimme myös ruokkimaan ja lypsämään vuohia kannukoneella, mutta näistä veijareista minulla ei ole nyt kuvia. Tämä opetus oli vapaaehtoista ja tapahtui muun varsinaisen opetuksen jälkeen. Mutta meikäpoika oli heti vapaaehtoinen jäämään koululle koulupäivän jälkeen- opiskelemaan lisää, lisää!
Mnää ja polvenkorkuinen kyyttövasikka. Lapio näkyy olevan kovin kiinnostava. Kuvassa myös "antimaterialistisessa varustebloggauksessa" mainittu paita, jota ei tarvinnut ostaa sänkipartaisten miesten kaupasta... ;) |
Vanhan puolen nuorkarjaa. Koulun karja koostuu ainoastaan kyytöistä, länsisuomalaisista ja lapinlehmistä! |
Geenipankkiammuja. |
Ihan omin kätösin karvasin hiehon! |
Olisin aiemman työkokemukseni peruteella saanut "vapautuksen" koulun metsätyö- ja hevosopetuksesta, mutta kieltäydyin ehdottomasti vastaanottamasta mitään vapautuksia! Varsinkin hevosala on ala, jolta haluan hankkia lisätietoja- ja oppeja- en siis tarvitse vapautuksia, vaan ottaisin mieluimmin vaikka lisäopetusta. Minulla on kyllä hyvät käytännön taidot näiltä aloilta, mutta teoriapuoli ja varsinkin tutkintotodistukset puuttuvat. Siispä opiskelen!
Ilmeisesti kaikilla opiskelijoilla on sitten joku työssäoppimispaikka, vai? Eihän käytännön alaa muuten opi, pelkästään lukemalla ja jotain nettijuttuja tekemällä.
VastaaPoistaHienoa, että koulu kantaa kortensa kekoon tuossa alkuperäiskarja-asiassa! Sillä ei liene ensisijaisena tarkoituksena tuottaa gallonakaupalla maitoa ja voittoa. Mutta jos ei ole mahdollisuutta lehmiä hoitaa muualla, voi tulla yllätyksenä sitten ne jättikokoiset holsteinit...
Työssäoppimispaikkansa saa jokainen etsiä itse. Ja tarkkaan ottaen niitä tarvitaan monta, sillä koko meidän opiskelumme perusta on näyttötutkinto, tenttejä ei juuri ole. Osaaminen näytetään todellisessa tilanteessa, joten asiat on todellakin osattava. Teoriaosaaminen ei ole niin tärkeässä osassa.
PoistaMeidän koulutilamme on ihan oma, tuottava maatilayksikkönsä. Kyllä sen on pysyttävä voiton puolella. Esimerkiksi koululla toiminut pieneläinklinikka lopetettiin, koska se vei enemmän rahaa, kuin toi. Markkinavoimat jyllääväät jopa opiskelussa...
No, onneksi noita parimetrisiä erikoissuuria holsteineja ei juuri täältä löydy!
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/iltalehti-maailman-korkein-lehm%C3%A4-laiduntaa-illinoisissa-1.72793
Viksu ukko.
VastaaPoistaAi! Kuinkas nyt noin? ;)
PoistaNo ku otat koulutuksee oikeen asenteen.
PoistaEi siel opettajan takii opiskella, vaa ittensä.
Jaa juu nii! No se on kyllä totta. Meidän ryhmämme opiskelijoilla on muillakin korkea motivaatio, sillä olemme kaikki siellä vapaaehtoisesti ja halunneet juuri tähän koulutukseen. Osa on hakenut jopa vuosia pääsemättä kouluun.
Poista